piątek, 3 marca 2023

Maria Skłodowska - Curie . Francoise Giroud . /PIW/ . Książka biblioteczna.

Okładka książki Maria Skłodowska - Curie Francoise Giroud źródło zdjęcia: Lubimy Czytać. Biografia ta była dla mnie odkryciem po latach. Chodziłem w swoim czasie do Liceum imienia Marii Curie - Skłodowskiej. Czytało się bardzo szybko, a to jest ważne. Książka jest okraszona licznymi biało - czarnymi fotografiami. Biografia - warto nadmienić - zaskakuje. Autorka prowadzi swoją narrację na temat dwukrotnej polskiej Noblistki począwszy od najmłodszych lat Skłodowskiej po jej śmierć. Utkany obraz, jaki się wyłania z kart tego dzieła - jest fascynujący. Mamy bohaterkę liczącą każdy grosz, bohaterkę, która - musi stawiać wielu, naprawdę wielu wyzwaniom. Ale która - to ważne - umiała dopiąć swego. Maria Skłodowska była postacią wszechstronną. Dzisiejsze szkoły i uniwersytety - i wychowanie, niestety takiej wszechstronności nie zapewniają. Ciekawy jest też wątek miłosny, który rozwinął się w życiu Noblistki po śmierci Piotra Curie .

48 komentarzy:

  1. Ciekawa publikacja. Na pewno można lepiej poznać tę sławną kobietę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto Mirko. Nowszych biografii też jest trochę, ale tu taka opinia na rozgrzewkę, pozdrawiam :-) .

      Usuń
  2. Bardzo chciałabym poznać tę postać właśnie z perspektywy młodszych lat, nie tylko poprzez osiągnięcia.

    OdpowiedzUsuń
  3. O ciekawa postać, a tu niedługo dzień kobiet.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak Krysiu, mam problem z dostaniem się na Twoją stronę : / .

      Usuń
    2. sprawdzałam , wszystko działa. Spróbuj jeszcze raz.

      Usuń
    3. Dobrze, dziękuję :-) .

      Usuń
  4. Bardzo ciekawa postać. Akurat u mnie też pojawił się post o interesujących polskich osobowościach kobiecych, ale z literackich kart naszej historii. "Młoda Polska Babska, czyli literackie entuzjastki, emancypantki i siłaczki". Zapraszam! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na razie nie planuję czytać tej książki, ale może kiedyś sprawdzę. Czekam za to na jakiejś polecajki od Ciebie pod kątem starożytności. Nowy blog oczywiście dodany do obserwowanych, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również pozdrawiam, zabieganą sobotę miałem :-) .

      Usuń
    2. Ciekawa jestem, czy prócz książek popularnonaukowych, można spodziewać się też tutaj powieści o tematyce historycznej. Oczywiście jeśli nie chcesz tego zdradzać na razie, to ok :)

      Usuń
    3. No na razie Julito nie zdradzam, pozdrawiam :-) .

      Usuń
    4. Widzę, że wystrój się nieco zmienił. Pozdrawiam, życzę dobrej nocy i udanego piątku :)

      Usuń
    5. Kojarzę dwa filmy o tej postaci, ale żadnego nie widziałam :(

      Usuń
    6. Oglądałem kilka lat temu film w telewizji, równie ciekawy jak książka :-) .

      Usuń
    7. Ten z Karoliną Gruszką czy Rosamund Pike?

      Usuń
  6. Taka ciekawostka. Kiedyś w jednej ksiażce wyczytałam, że Maria Curie - Skłodowska była siostra Heleny Szalay ze Szczawnicy :)

    Lubię książki z tej serii.

    Cieszę się, że już Jesteś z powrotem.

    Pozdrawiam serdecznie Jardianie

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo sobie cenię Marię Skłodowską - Curie. Jest dla mnie wzorem kobiety, która potrafiła połączyć pasję i nauką z życiem rodzinnym. A na dodatek miała obok siebie kogoś, kto tak jak ona podzielał jej zainteresowania, wspierał ją i szanował. Oglądałam kiedyś piękny film fabularny na podst. jej biografii, niestety nie mogę sobie przypomnieć tytułu.
    Prześwietną postać wybrałeś na pierwszy post swojego nowego bloga, Jardianie 🙂. Książka interesująca pod każdym względem. Obiecująco się zapowiada 🙂 . Wszelkiej pomyślności 😊

    OdpowiedzUsuń
  8. Wielka kobieta a tak mało wiemy o niej. W sumie szkoła tak fragmentarycznie naucza. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz Elu :-) .

      Usuń
  9. Z pewnością Maria Sklodowska-Curie była wybitnym czlowiekiem. Wiele o niej czytałam i z pewnością jeszcze przeczytam.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam Stokrotko, dziękując za komentarz ;-) .

      Usuń
  10. Niezwykła osobowość. Z całą pewnością warto wiedzieć na jej temat czegoś więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, warto, dzięki za komentarz. Odchodzę powoli - jak wiesz od blogowania ;-) .

      Usuń
  11. A ja nigdy nie zagłębiałam się w jej życie - chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam kiedyś tę książkę. Niesamowita kobieta! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam serdecznie
    To dopiero jest kobieta :) To musi być wspaniała książka, na pewno ją przeczytam jak tylko będę miała okazję. Wspaniały wpis, wspaniały blog, bardzo się cieszę, że tu wpadłam :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo interesująca i barwna postać!!

    OdpowiedzUsuń
  15. Po taką książkę warto sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Widzę, że to publikacja, po którą warto sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Fascynuje mnie postać Skłodowskiej! Mam jej jedną biografię w domu, pewnie niedługo po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Alicjo. Wybacz nieobecność moją na Twej stronie, ale ten blog jest testowy. Pozdrawiam serdecznie. Zabiegany przed Wielkanocą jestem - najpierw 5 minut przed wschodem Słońca - śmieci i szybki spacer przy tym, a przed południem prawie dwie godziny na Cmentarzu za miastem.

      Usuń
  18. Witam😊Biografię tej pani jako obowiązkową potraktuję

    OdpowiedzUsuń

Historia społeczna Anglii. Od Chaucera do Wiktorii. - George Macaulay Trevelyan.

  źródło zdjęcia:-> Lubimy Czytać.  Niniejsza książka jest dla mnie pewnym odkryciem. Wprawdzie o historii Anglii i Zjednoczonego Króles...