poniedziałek, 10 kwietnia 2023

Dzieje starożytnego Egiptu. /Nicolas Grimal, PIW, 508 stron / .

 Okładka książki Dzieje starożytnego Egiptu Nicolas Grimal źródło zdjęcia : Lubimy czytać. Starożytny Egipt wciąż pasjonuje. Zaś egiptologia jest dyscypliną raczej ścisłą, wciąż ukazują się nowe wyniki badań, nowe odkrycia. Osoby zainteresowane tematami egiptologicznymi zmuszone są do aktualizowania wiedzy. Niniejsza recenzowana książka jest dziełem przekrojowym  - obejmuje swą treścią czas od od początków Egiptu do po  okres dostania się pod wpływy perskie i hellenistyczne. Lektura - szczerze przyznam - zajmuje trochę czasu. Ale nie będzie to dla Was - Drodzy Czytelnicy - czas stracony. Obok zawikłanej historii politycznej  - mamy plastyczne opisy życia codziennego, starożytnych Egipcjan, a także mnóstwo ciekawostek. Między innymi na temat balsamowania zwłok. Jak wiemy - starożytni Egipcjanie wierzyli, że dusza po śmierci będzie trwać, dopóki zwłoki będą w nienaruszonym stanie. W publikacji jest mnóstwo zdjęć, map, wykresów, schematów, ilustracji, a także kolorowych i czarno białych zdjęć. Są też zamieszczone tablice genealogiczne. Jak na początku wspomniałem - odkryć wciąż przybywa, ale książka Grimala jest dziełem przekrojowym, więc można śmiało po nią sięgnąć , między innymi planując wypoczynek w Egipcie.

18 komentarzy:

  1. Starożytny Egipt, a zwłaszcza pochodzenie piramid w Gizie i tej największej Cheopsa od dawna spędza sen z powiek naukowcom i innym entuzjastom tej kultury, właściwie na całym świecie. Mnie też interesuje ten rejon, ale mniej niż kiedyś, może dlatego, że jak dotąd więcej w tej wiedzy niejasności, niż rzetelnej wiedzy. Namnożyło się zbyt wiele teorii na ten temat i wciąż "kwitną" nowe.
    A tę publikację z pewnością warto jest zgłębić, by poszerzyć swoją wiedzę. Oczywiście można pominąć rozdziały o balsamowanu zwłok, jeśli jest zbyt wrażliwym na takie opisy.
    Pozdrawiam Cię w Lany Poniedziałek 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam również Lutano - po świątecznym obiedzie i ze spotkania rodzinnego ;-). Opisy balsamowania zwłok nie są tutaj na szczęście drastyczne - przyznam, że czytając wiele na ich temat od czasów Liceum, jestem przyzwyczajony ;-) .

      Usuń
  2. Taka aktualizacja wiedzy jest bardzo potrzebna. Chciałabym kiedyś odwiedzić Egipt.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za podzielenie się opinią na temat tej książki. Jako osoba interesująca się starożytnym Egiptem, będę chciała przeczytać kiedyś ową publikację, zwłaszcza w obliczu Twojej pozytywnej recenzji. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś interesowały mnie te tematy, szczególnie mitologia egipska i wielkie odkrycia archeologiczne, Dolina Królów itp. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za komentarz i pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie sięgnę, szczególnie iż chyba moi rodzice mają publikację na półce w swojej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  7. Tak niewiele wiem o Egipcie.. Chętnie sięgnę po książkę. Chciałabym też kiedyś pojechać do tego kraju!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też Alicjo mam w planach :-) .

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio byłam w muzeum archeologicznym z klasą córki i zwiedzaliśmy dział egipski. Uwielbiam czytać o staroż. Egipcie. To bardzo fascynująca dziedzina.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Muzeum Czartoryskich w Krakowie ;-) .

      Usuń
    2. Byłam niedawno u Czartoryskich. Świetne miejsce. Muszę niedługo znów je odwiedzić.

      Kasia Dudziak

      Usuń
    3. Ja też koniecznie muszę :-) .

      Usuń

Historia społeczna Anglii. Od Chaucera do Wiktorii. - George Macaulay Trevelyan.

  źródło zdjęcia:-> Lubimy Czytać.  Niniejsza książka jest dla mnie pewnym odkryciem. Wprawdzie o historii Anglii i Zjednoczonego Króles...