poniedziałek, 10 kwietnia 2023

Historia świata hellenistycznego. 323 - 30 P.N.E. /R. Malcolm Errington, Wydawnictwo UJ, 400 stron/ .

 Okładka książki Historia świata hellenistycznego 323-30 p.n.e. Robert Malcolm Errington źródło zdjęcia: Lubimy Czytać. Uwielbiam starożytność, i miałem okazję bronić się w 2007 roku z antyku chrześcijańskiego. Jednak tym razem nie o antyku chrześcijańskim mowa, a o hellenizmie. O wspaniałej epoce trwającej od 323 roku p.n.e. do 30 roku pn.n.e. Muszę przyznać, że oprócz tego, iż w tym momencie odkurzam angielski i łacinę, a także biorąc się na poważnie za hebrajski i i grekę klasyczną - ta książka przypadła mi do gustu, mimo ,że w lwiej części na jej kartach mamy olbrzymią ilość historii dyplomatycznej i wojen. Aleksander Macedoński pozostawił po sobie olbrzymie imperium, które się rozpadło, zaś klasyczna greka zagościła na obszarze od Egiptu po dolinę Indusu. Nie ma tutaj kolorowych map, za to mamy prezentację awersów i rewersów wybitnych postaci epoki. Lekturę ułatwiają tablice chronologiczne, na początku każdego rozdziału - i zamieszczone pod nimi najważniejsze daty - wokół których toczy się akcja. Lektura - mimo objętości - jest bardzo frapująca, i nie zajmuje tak wiele czasu, chociażby z tego względu, że poprowadzona jest sprawnie, z historiograficznym wyczuciem. Na końcu jest też przydatna bibliografia.

41 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. No właśnie - dobrze o tym wiem Agnieszko, i pozdrowienia dla Tej osoby :-) .

      Usuń
  2. Pamiętam jak w szkole byłam zafascynowana kulturą antyku, m.in. Helladą i tak mi pewnie pozostało do dziś. Od tego też zaczęła się moja przygoda z historią. Bardzo ciekawa pozycja, Jardianie 🙂

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdybym miała wybrać jedną z dwóch przybliżonych ostatnio przez Ciebie książek, wybrałabym tę o Egipcie. Niemniej "Historią świata hellenistycznego" również bym nie pogardziła. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się . Wkrótce zaś opinia "Historia zwierząt kręgowych " :-) .

      Usuń
    2. Brzmi ciekawie, czekam zatem na opinię. Pozdrawiam i życzę miłego tygodnia :)

      Usuń
  4. Starożytność (zaraz obok średniowiecza) to najmniej lubiany przeze mnie okres historyczny, aczkolwiek uważam, że najważniejsze rzeczy trzeba wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak myślę Monika Olga. Pozdrawiam po 11 minutach szybkich zakupów :-) .

      Usuń
  5. Witam serdecznie
    Świetna recenzja. Tytułu nie znam ale zawartość na pewno jest bardzo interesująca. Sama nie wiem czy po nią sięgnę, być może jak będę miała okazję. Mam trochę zaległości, które muszę nadrobić ale po prostu uwielbiam czytać twoje recenzje i już nie mogę się doczekać aż pojawi się następna :)
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  6. Pozdrawiam również Klaudio :-) .

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, szalenie lubię takie tematy. Stare, trochę nieznane światy . Na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten post przywołał wspomnienia... Polecam zainteresowanym tą tematyką odwiedzić Muzeum Pergamońskie w Berlinie. Byłam tam kilkukrotnie. Miejsce słynie ze zbiorów starożytnej architektury oraz hellenistycznej rzeźby. Robi wrażenie! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wstyd się przyznać, ale nie pamiętam, czy słyszałam kiedykolwiek o hellenizmie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zainteresowałeś mnie nią. Zawsze marzyłam żeby zobaczyć Grecję, szczególnie tę część kontynentalną i kolebkę kultury europejskiej, a przez taką książkę troszkę można taką podróż odbyć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla miłośników historii to świetna lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedyś czytałam dużo tego typu publikacji, więc teraz czytam nieco lżejsze :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ha! Może warto się przyjrzeć, wieki temu studiowałam filozofię, faktycznie to jest okres bogaty w wydarzenia i myśli. Pozdrawiam, a Twojego nowego bloga wrzucam do obserwowanych.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuję za budujący komentarz Moniko. Ten Historycznik to jeszcze taki test ;-) .

    OdpowiedzUsuń
  15. Starożytność i mnie bardzo ciekawiła. W szkole i później już gdy sama wyszukiwałam informacji. Jak nauka łaciny? Trudna jest?

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie jest trudna Agnieszko, miałem przez 3 lata na historii z niej lektorat :-) .

    OdpowiedzUsuń
  17. Jardianie! Jestem pełna uznania dla Twoich lektur, umiejętności I planów.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
  18. Stokrotko - dziękuję, ale przy powtarzaniu łaciny najlepiej wychodzi przyswajanie słówek, deklinacje - się troszkę mylą ;-). Pozdrowienia :-) .

    OdpowiedzUsuń
  19. Twoje propozycje bardzo często trafiają w mój gust :) Dziękuję za polecenie!

    OdpowiedzUsuń
  20. Dziękuję za miłe słowa. Wkrótce na Instagramie -recenzja drugiego tomu Lucyny - Lutany ale na Instagramie i jej blogu, a tutaj - recenzja kolejnego e booka - "Wprowadzenie do metodologii historii". Pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
  21. To epoka, która nie jest mi dobrze znana, więc chętnie w wolnej chwili zagłębię się w ten czas.

    OdpowiedzUsuń
  22. Cieszę się i pozdrawiam Karolino :-) .

    OdpowiedzUsuń
  23. Swego czasu bardzo się starożytnością interesowałam

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo lubię ten okres w historii świata. Starożytność jest niezwykle fascynująca. Chętnie bym poczytała o antyku.

    Pozdrawiam najserdeczniej Jardianie

    OdpowiedzUsuń

Historia społeczna Anglii. Od Chaucera do Wiktorii. - George Macaulay Trevelyan.

  źródło zdjęcia:-> Lubimy Czytać.  Niniejsza książka jest dla mnie pewnym odkryciem. Wprawdzie o historii Anglii i Zjednoczonego Króles...