niedziela, 7 stycznia 2024

Historia Starożytnych Greków do końca wojen perskich - Wipszycka i Bravo / Chronologia polska red. B. Włodarski.


 Historia starożytnych Greków t. I Do końca wojen perskich Bravo Benedetto,  (14544531203) | Książka Allegroźródło zdjęcia: Allegro. Nie ukrywam, że od pewnego czasu zaczął mnie na nowo fascynować świat starożytnych Greków. Czytam też Hammonda - obszerne i monumentalne "Dzieje Grecji". Jednak Jednak powyższa książka - "Historia starożytnych Greków Tom 1  - do końca wojen perskich" - jest genialną syntezą rodzimych Autorów - od czasów "bardzo" archaicznych po epokę klasyczną.Publikacja jest podzielona na rozdziały. Zawiera mnóstwo map, czarno - białych i ilustracji, i schematów. Jest to raczej syntetyczny podręcznik - ale moje zdanie jest takie, że również i nie - historyk i nie - student historii może do niego zaglądnąć. Narracja książki prowadzona przez Autorów jest niezwykle przystępna. Po lekturze mam w planach sięgnięcie po drugi i trzeci tom. I na lekturę - a raczej przerobienie - czekają z mojego księgozbioru dwa podręczniki do greki klasycznej. Starożytność, zwłaszcza ta grecka, ale i rzymska -  potrafi inspirować po wiekach w najrozmaitszy sposób. Powyższy tom też taki jest Nie tylko przedstawia zróżnicowany świat Greków, ale i rzuca - podobnie jak reflektor -  światło na bardzo wiele skomplikowanych składowych historii Greków. 

Historia - Chronologia polska źródło zdjęcia: Tantis.pl. Na początek - czym jest "chronologia" ? Chronologia to jedna z nauk pomocniczych historii, zajmująca się między innymi sposobami utrwalania i obliczania mijającego czasu, ustalaniem rzeczywistego czasu wydarzeń, budową kalendarzy,  - na przestrzeni wieków, obliczaniem "wypadania" danego święta w interesującym nas roku. Powyższa jest zawężona do Polski, - jednak nie w obecnych jej granicach. Z tego dzieła dowiemy się nie tylko -  na podstawie tabel zamieszczonych w końcu książki -  dat panowań danych władców polskich, ale poznamy historię -  miejscami dość szczegółową -  kalendarzy: juliańskiego, gregoriańskiego,( i innych)  sposoby obliczania Wielkanocy na podstawie podanych danych, a także - dzięki tabelkom -  stanowiącym jakąś połowę omawianej publikacji -  możemy spróbować / wziąć się za obliczenie jakiejś daty w przeszłości. Tak więc ważne są tutaj tabele, schematy, plus rozmaite zestawienia . Przeczytałem bardzo szybko -  i szkoda, że dopiero teraz. Warto w tej książce przeczytać jej zawartość od przysłowiowej deski do deski . A także dane zawarte w tabelach .

30 komentarzy:

  1. Tego rodzaju książki czytałam dawno temu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Okładka pierwszej publikacji jest mi znana. Na pewno to niezwykle wartościowe książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo wartościowe publikacje, po które warto sięgnąć... "Chronologia polska" świetnie utrwala i porządkuje wiedzę, tak że wszystko można znaleźć w jednym miejscu. A i pewnie wnosi coś odkrywczego 😊
    Starożytność jest fundamentem, po przyszła nowożytność. Poeci, pisarze i inni chętnie odwołują się do niej w swoich utworach, to niewyczerpane źródło wszelkiej inspiracji i wiedzy bez której dziś nie byłoby też naszej cywilizacji. To korzenie ówczesnej Europy.
    Dobrej niedzieli i nowego tygodnia Jardianie! 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Lutano za ten komentarz :-). Serdecznie pozdrawiam :-) .

      Usuń
  4. Obie publikacje bardzo ciekawe, ale mnie osobiście znacznie bardziej ciągnie do tej pierwszej - o starożytnej Grecji. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na razie nie planuję sięgać do powyższych, stawiam na inne książki, ale może kiedyś mnie najdzie i będę wiedziała, że warto. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. "Chronologia polska" mnie zainteresowała. PS Pytanie z ciekawości. Czy znana Ci jest "Chrestomatia staropolska"? :) To oczywiście pozycja obowiązkowa dla polonistów, ale historycy także mogą uznać tę publikację za wartościową lekturę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znana, chociaż jej nie czytałem, ale wiem, że taki zbiór jest. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wizytę :-) .

      Usuń
    2. Polecam, warto choćby dla rozrywki do niej zajrzeć. ;)

      Usuń
    3. Skorzystam z polecenia :-) .

      Usuń
  7. Z pewnością warto przeczytać te książki.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam Stokrotko i dziękuję za wizytę. Jestem po zakupach m.in. w Stokrotce :-) .

      Usuń
  8. Mój mąż sięga po takie książki ja nie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa tematyka i warta poznania :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kurcze same perełki Jardianie. Tę pierwszą książkę rodzice mieli na półce. Niestety przepadła podczas remontu. Będę jeszcze szukała a jak nie znajdę to pożyczę w bibliotece. Ta druga książka też korci.

    Pozdrawiam najserdeczniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również Kasiu pozdrawiam i dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  11. To na pewno cudowne, wartościowe książki. Niestety, nie znam tych tytułów ale bardzo chętnie poznam je bliżej jak tylko będę miała okazję. Według mnie warto poznawać nowe tematy i nowe fakty, nawet gdy nie jest się miłośnikiem danego tematu ;) Wiedza to bardzo przyjemna sprawa!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również Klaudio pozdrawiam, w przyszłym tygodniu wrócą do biblioteki. Ja teraz z kolei biologia i chemia :-). Taki mam rozrzut ;-) .

      Usuń
  12. Chronologia polska niż starożytni Grecy. Rzymianie interesowali mnie bardziej niż Grecka historia. Mitologię też rzymską lubię:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Trzy książki, trzy opinie.

  Michał Krupa - "Płytkie groby na Syberii". Lektura książki jest wstrząsająca. Po latach nic nie traci na aktualności, a pozostaj...