niedziela, 21 stycznia 2024

Religia Starożytnych Egipcjan - Jaroslav Cerny.

 


 źródło zdjęcia: własne.

Z religią starożytnych Egipcjan jest tak, że po wielu, wielu wiekach wciąż zastanawia, inspiruje i wywołuje też wiele pytań. Opiniowana książka jest książką leciwą, ale trzeba z drugiej wspomnieć, że jest dla nas wciąż takim "fundamentalnym" rdzeniem na temat religijności Egipcjan. Autor książki był czeskim egiptologiem, i stworzył dzieło - jak oczywiście na starożytny Egipt przystało - wciągające. Obok opisu narodzin religii Egipcjan mamy odniesienia do ich mitologii, dzieje przeobrażania się bóstw, a także bardzo dokładny opis balsamowania zwłok co bogatszych starożytnych mieszkańców Doliny Nilu. Jest mnóstwo ilustracji, obrazujących sposoby przedstawiania obiektów kultu, mnóstwo ciekawostek. Lektura w żaden sposób nie nuży, przybliża egzotyczne z jednej strony, a z drugiej bardziej znane aspekty egipskiej religii.

30 komentarzy:

  1. To prawda, że starożytny Egipt jest niezwykle fascynujący.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie też fascynuje starożytny Egipt, jego religia, kultura... Te obrządki pogrzebowe, zwlaszcza faraona i kapłanów były niezwykłe i dużo w nich było nawiązania do mistyki. A balsamowanie kotów... i ich szczególne miejsce w tej kulturze bardzo do mnie przemawia 😊. Wszyskiego Najlepszego Jarku! Zdrowia. Szczęścia. Pomyślności 😘.
    Przesyła Lutana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie. Koty też jak wiesz mnie fascynują :-) Trochę o nich w tej książce jest, a nawet ... mumia kotka zamieszczona na ilustracji :-) .

      Usuń
  3. Polecam :) książka u mnie na półce i co jakiś czas do niektórych rozdziałów wracam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam tę publikację fragmentarycznie, bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdecydowanie coś dla mnie - sprawdzę, czy nie ma w bibliotece, gdzie nie brak takich naukowych publikacji :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Historia starożytnych Egipcjan zdecydowanie jest fantastycznym i bardzo ciekawym tematem. Niejednokrotnie dałam się w niego wciągnąć :) Te wszystkie bóstwa są bardzo interesujące. Chętnie dowiedziałabym się czegoś więcej, muszę rozejrzeć się za tym tytułem :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam w domowej biblioteczce książkę o podobnej tematyce. Egipska mitologia zawsze była dla mnie bardzo interesująca. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. O tak, jakieś książki przeczytało by się ale np: o Dolinie Królów czy Faraonach w internecie jest wiele ciekawostek, a ja chętnie jakąś powieść przy godową bym przeczytała o Egipcie właśnie😌

    OdpowiedzUsuń
  9. Fascynująca lektura. Uwielbiam czytać o starożytnym Egipcie. Wydaje mi się że rodzice mieli tę książkę w swojej biblioteczce domowej. Bardzo fajna seria Jardianie. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo lubię tematy nawiązujące do starożytnych, więc myślę, że i ta pozycja mogłaby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Very interesting..
    Hi, visit here from Indonesia 😁
    I follow your blog..
    Follow back please

    OdpowiedzUsuń
  12. Mój syn właśnie przerabia na historii starożytność i pytając go trochę odświeżyłam swoje wiadomości ;)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapisuję sobie tytuł. Z tej książki dowiem się różnych ciekawostek:)

    OdpowiedzUsuń
  14. To cywilizacja, która ma wciąż przed nami wiele tajemnic. Z przyjemnością zajrzę do tej książki.

    OdpowiedzUsuń

Trzy książki, trzy opinie.

  Michał Krupa - "Płytkie groby na Syberii". Lektura książki jest wstrząsająca. Po latach nic nie traci na aktualności, a pozostaj...