czwartek, 25 maja 2023

Vademecum Historyka Starożytnej Grecji i Rzymu. /praca zbiorowa/ / 375 stron/ .

 Okładka książki Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu. Tom I Ewa Wipszycka źródło zdjęcia:-> Lubimy Czytać. Książka ta jest książką niezwykłą. O ile trzeba nieco przebrnąć przez początek - to dalej już leci. Przyznam że ostatnio mam "fazę" na starożytność w każdym rodzaju. I Vademecum to jest bardzo nietypowe, które można polecić nie tylko historykom, czy historykom sztuki, ale i zupełnym laikom. Starożytność grecka i rzymska - wciąż nas pasjonuje. W dziele są także wątki polskie, w rozdziale o numizmatyce, czyli o starożytnych monetach. Frapujący jest dość obszerny fragment - o redakcji tekstów starożytnych - i rozdział ten dokładnie analizuje i informuje nas o problemach związanych z tzw. autentycznością źródła. Np. Tekst A jest zachowanym tekstem starożytnym, w części. Tekst B - poprawionym przez średniowiecznego mnicha. Tekst C - poprawiony bądź zredagowany przez humanistów renesansowych.I tutaj rozpoczyna się praca. I zagadka: co zrobić ze źródłem B i C . Dzieło to - Vademecum  - nie jest nużące, jest bardzo ciekawe, liczące 375 stron z rozmaitymi wklejkami i ilustracjami. Polecam tę lekturę - dość szybko się czyta, i znajdujemy w niej wiele ciekawostek.

30 komentarzy:

  1. O redakcji tekstów wiele miałam na studiach. To bardzo ciekawa tematyka. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Skoro laik da radę, to i ja przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla samych ciekawostek chętnie bym zajrzała do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Starożytność i mnie zajmuje, jak zapewne wiesz. Dotarcie do źródła, jak i tłumaczenie starożytnych tekstów jest niezmiernie trudne, bo wiele wyrazów przecież zmieniło swoje znaczenie, a także te teksty mogły zostać sfałszowane, nie mówiąc już o tym, że każdy z tłumaczy jest opiniotwórczy i ma swój pogląd na daną sprawę, może zatem dodać - nawet całkiem niechcący coś "od siebie", co może postawić w lepszym lub gorszym świetle każde dzieło. Nawet współczesna historia nie jest wolna od tego rodzaju działań, to też pewna forma sterowania społeczeństwem. Zgadzam się z Tobą, że taka analiza jest ciekawa i potrzebna, tak jak wiarygodność źródła. Trzeba to wziąć pod uwagę. Świetna recenzja Jardianie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam na studiach :) Miło wspominam spędzony z nią czas.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam tej publikacji, ale dzięki Twojej pochlebnej opinii chciałabym kiedyś ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś zaczytywałam się w takich publikacjach. Teraz już rzadziej, ale nadal ta tematyka jest dla mnie fascynująca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz, nie wiem dlaczego trafił do spamu. Pozdrawiam Mirko, zalatany poranek miałem :-) .

      Usuń
  8. Fajnie, że w tym dziele są także wątki polskie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Monety rzymskie odnajdywane na ziemiach polskich ;-) .

      Usuń
  9. Witam serdecznie
    Interesujący czas, sama chętnie poznaję starożytność z książek i filmów. Dziękuję za polecenie dobrego tytułu, chętnie bliżej go poznam. Widać książka bardzo ciekawa, lubię jak zawiera różne ciekawostki i ilustracje, przyjemnie się ja w tedy poznaje :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również pozdrawiam Klaudio i dziękuję za komentarz. W poniedziałek wróciła do Biblioteki :-) .

      Usuń
    2. Ciekawe czy znajdę ten tytuł w swojej :) Moja biblioteka jest na wsi więc nie wszystkie książki można znaleźć w tak małym mieście. Nie mniej jednak nie odmawiam sobie poszukiwań ;)

      Usuń
    3. Klaudio - miło to czytać, pozdrowienia :-) .

      Usuń
  10. Mój mąż ma tę książkę na półce, ale jej jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeżeli ktoś interesują się historią z czasów starożytnej Grecji, ta książka z pewnością przypadnie mu do gustu. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Super książka. Jak dla mnie idealna, w moim klimacie. Ja pisałam magisterkę o trzech największych tragikach greckich i o polskich przekładach tragedii, więc ten temat jest mi szczególnie bliski.

    Dziękuję za wizytę u mnie Jarku i miłe słowa. Super że wpadasz.

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  13. Za starożytnością jakoś szczególnie nigdy nie przepadałam, aczkolwiek pewne fakty należy znać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak Monika Olga - pozdrawiam znad Winniczuk i po 11 minutach większych zakupów :-) . Środa już blisko :-) .

      Usuń
  14. Przekonałeś mnie. Muszę tej książki poszukać.
    Stokrotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Stokrotko. Noc zarwałem zaś na "Wprowadzeniu do metodologii historii". Pozdrowienia :-) .

      Usuń

Trzy książki, trzy opinie.

  Michał Krupa - "Płytkie groby na Syberii". Lektura książki jest wstrząsająca. Po latach nic nie traci na aktualności, a pozostaj...