czwartek, 8 czerwca 2023

Trzy książki - opinia zbiorowa. /Karol I - Charles Carlton - 590 stron/ /Wprowadzenie do metodologii historii - Ewa Domańska, Jan Pomorski - e book,572 strony/ ./Martin Kitchen - Historia Europy 1919 - 1939,532 strony/ .

 Okładka książki Karol I Charles Carlton Karol I  - któż z nas nie słyszał o słynnej angielskiej wojnie domowej , w XVII wieku? Autor stworzył doskonałą opowieść, opowieść o postaci  - niestety bardzo tragicznej. Chociaż jest to biografia, jednak czyta się z zapartym tchem, mnie może szybciej - bo od niedawna postanowiłem zgłębić ten temat. No i mam bzika na punkcie Wielkiej Brytanii, Anglii też. Czytający bloga Imperium Lektur 2 doskonale o tym wiedzą. Ale moim zadaniem jest zachęcać do czytania książek historycznych. I powyższą czytałem z wypiekami na twarzy, strona po stronie. A czytam wszystko, nie tylko główną treść , ale i przypisy oraz bibliografię. Tak więc Karol I - postać tragiczna, ale i tragiczna na własne życzenie - niestety. Książkę się w sumie czyta jak  - miejscami - książkę przygodową, bo i taki wycinek dziejów opisuje.

 Okładka książki Wprowadzenie do metodologii historii Ewa Domańska, Jan PomorskiWprowadzenie do metodologii historii - to e  - book, ale można i książkę tę dostać w formie papierowej. Na moim drugim czytniku liczyła przeszło 600 stron, ale przeczytałem do końca. I polecam, to pozycja nie tylko dla studentów historii, historyków, nauczycieli historii, ale będzie też i pomocna dla filologów czy historyków sztuki. Jak i pozostałych humanistów. Wprowadza nas w arkana niesamowite, bo mamy np. osobne podrozdziały zajmujące się na przykład..."digitalizacją" historii. Żyjąc w XXI wieku nie uciekniemy także od innych nauk. Humanistyka bardzo często zazębia się teraz nie tylko z informatyką, ale i z naukami przyrodniczymi, czy chociażby ścisłymi.

Okładka książki Historia Europy 1919-1939 Martin Kitchen Kitchen  - Historia Europy 1919 - 1939 - to też książka, którą można polecić. Przy czym, bardziej na poziomie starszych klas szkół średnich. Tak, od tego pułapu wiekowego mniej więcej. Służyła mi na studiach jako lektura do egzaminu z Historii Powszechnej 1918 - 1945". Swoje zadanie spełniła, jest bardzo dużo ciekawostek, zaś sama lektura wymaga - przyznać to muszę - pewnej "dyscypliny czytelniczej" - czyli zaczynając czytać tę pozycję - czytamy do końca. 

30 komentarzy:

  1. Same ciekawe tytuły dla osób zainteresowanych historią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :-) . Kiedyś z kolei interesowała mnie psychohistoria, ale sobie odpuściłem , zaś dwie książki papierowe o powyższej tematyce - posiadam :-)

      Usuń
  2. Historia Anglii jest bardzo ciekawa. Muszę sobie przypomnieć tę postać, zwłaszcza, że tak zachęcająco piszesz o Karolu I, a teraz przecież znów nastały rządy... króla Karola III. Jaki z niego będzie władca? Czas pokaże. Historia Europy przed II wojną światową to też interesujący okres. Przyznam, że odkąd opuściło się szkolne mury, to zapomniało się to i owo...
    Pozdrawiam po upalnym dniu Jardianie, w oczekiwaniu na jakiś deszcz. U Ciebie zdaje się, że jest bardziej przyjemnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem Lutano, jest przyjemniej ;-). Był lekki deszcz i nawet tęcza się pokazała pod wieczór . Pozdrawiam serdecznie, pięknie dziękując za komentarz. Pluton znów idzie na IC ;-). Z Wodnika w Koziorożca ;-). Cofa się :-) .

      Usuń
  3. Bardzo ciekawe okresy i ciekawe książki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka "Karol I" mnie najbardziej zainteresowała. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszą książką dość mnie zaciekawiłeś :). Pozostałe mniej leżą w kręgu moich zainteresowań.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pierwsza książka najbardziej mnie kusi. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię historyczne książki, wiec dopisuję je do swojej listy. Nie wiem jak podejdzie mi ta druga, ale spróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawe propozycje. A jestem ciekawa co byś powiedział o książce historycznej "Piłą panów " autor Ryszard Jamka . Ostatnio wydana. Bardzo jestem ciekawa twojej opinii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wędruje na moją listę do przeczytania. Pozdrawiam Krysiu dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
  9. Jak tylko przeczytasz, a ufam iż w najbliższym czasie, to bardzo proszę o twoja recenzje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście Krysiu, i dam znać, jak książkę już dostanę :-) .

      Usuń
  10. Najbardziej jestem zainteresowana ,,Historią Europy''.

    OdpowiedzUsuń
  11. Brzmi ciekawie :)
    Zapraszam też do siebie :)
    https://youtu.be/qctbI4XSPPc

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam serdecznie
    Świetne zestawienie, każdy może wybrać tytuł dla siebie (albo skusić się na wszystkie trzy) :) Choć ja nie zagłębiam się w tematy Anglii i Wielkiej Brytanii, to pierwszy twój opis tak mnie zachęcił, że mam ochotę na ten tytuł! Widać i biografia potrafi wywrzeć na czytelniku niemałe emocje :) Drugi tytuł już mnie tak nie porwał. Za to trzeci- jak najbardziej :) Myślę, że książki mogą być dobre nie tylko dla fanów historii :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak , tak jest Klaudio, pozdrawiam :-) .

      Usuń
  13. Ja również mam bzika na punkcie historii WB

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie Joasiu. Ja teraz z kolei jeszcze starożytność i greka i łacina :-) .

      Usuń
  14. Ta pierwsza książka szczególnie mnie zainteresowała :)

    OdpowiedzUsuń

Historia społeczna Anglii. Od Chaucera do Wiktorii. - George Macaulay Trevelyan.

  źródło zdjęcia:-> Lubimy Czytać.  Niniejsza książka jest dla mnie pewnym odkryciem. Wprawdzie o historii Anglii i Zjednoczonego Króles...